söndag 2 mars 2008

Sure am

Roliga kommentarer man får höra om sig själv ibland. En kompis lillebror och hans tjej hade suttit och tittat igenom skolkatalogen och kommenterat "hon är ju snygg, och hon är ju lärare". Som att det inte var förenligt...
Är det den generella uppfattningen - att lärare inte är snygga undrar jag? Visst finns det kanske en typisk "lärarlook". Tråkigt ofärgat brunt hår, inget smink och en menlös kofta. Som min bror uttryckte det om en grå (snygg och moderiktig måste poängteras) kofta, jag lånade av min syster "en typisk lärarkofta. Menlös och intetsägande eftersom lärare inte vill ha utmärkande kläder med tydliga logotyper och budskap". Men bilden av lärare är ändå kluven tycker jag. Lärare personifieras ju ändå rätt ofta som sexiga med vita skjortor, glasögon och pekpinnen som maktredskap. På min skola är vi faktiskt flera som snarare kvalificerar in i den senare kategorin än den tidigare. På ett positivt sätt alltså, enligt mig. Har tänkt det ibland att vi som är nya lärare nu förändrar nog den allmänna bilden av hur lärare ser ut och hur lärare är. Man kan faktiskt gilla kläder, smink och grammatik! Man behöver inte bara ha tråkiga grå koftor på sig heller. Men jag vet ändå inte riktigt om jag tycker att det är ok att ha allt för utmärkande kläder, på ett provocernade sätt, som exempelvis t-shirts med nakna kvinnor på, som en av de manliga kandidaterna på vår skola hade en dag...

Inga kommentarer: