söndag 2 mars 2008

Dress code

Ska man i offentliga yrken som saknar uniform eller dress code ha en "arbetsgarderob" och en "hemmagarderob"? Hur mycket får man vara sig själv och hur mycket ska man ta på sig en roll?
Jag hade en klasskompis på univeristetet som hade en t-shirt men texten "I've got erection" på. Det kan man absolut inte ha i skolan som lärare! Sexuella eller direkt politiska budskap tycker jag är ytterst olämpliga. Men vad kan man ha då? Ibland är gränsen hårfin. Kan man ha kors och symboler? Vilka typer av budskap är ok? Jag har hållit mig till regeln att inte ha några budskap alls på kläder. Jag kan sträcka mig till små diskreta märkesloggor, men inga riktade budskap. Så då har jag alltså hamnat i det menlösa lärarkoftsträsket som min bror pratade om. Fast ändå inte, vill jag hävda. Alltid uttrycker man någonting med det man har på sig. De märken och stilar man väljer symboliserar ju oftast någonting och då är det viktigt att man kan stå för det. Jag har bestämt mig för att helt rata Cheap Monday exempelvis, eftersom jag har hört (helt av mig ogranskade) påståenden om kopplingar till satanistsymboler, plus att det förknippas med musikstilar som emocore. Och emo är något som jag absolut inte vill promota. Det är enbart av ondo, för att låta som en gammaldags domedagsprofet.
Jag önskar att det fanns en läraruniform! En snygg läraruniform som alla hade och som man var tvungen att ha. Då blev det så enkelt! Då slapp man ägna energi åt att fundera på saken. Fast i uniformen ligger också ett tydligt budskap, som jag egentligen inte heller vet om jag vill promota...
Och rätt tråkigt skulle det bli också!

Inga kommentarer: