onsdag 7 november 2007

Lyxvecka

Förra veckan var nog året lyxigaste. I alla fall höstterminens. Eleverna hade höstlov! Ja, visst hade det varit ännu lyxigare om man själv hade fått vara ledig, men man fick i alla fall slappna av ordentligt för första gången på över två månader. Ingen ohanterbar press, ingen stress, inga lektioner. Bara föreläsningar och härliga 1½ timmes luncher utanför skolans område! Vi var som små lyckliga barn på julafton, jag och mina kollegor, när vi åkte iväg på stan för att äta lunchbuffé! För någon som är bortskämd med denna form av lyx allt som oftast kan detta te sig otroligt banalt, jag vet. Men för oss som lever det oglamorösa lärarlivet med tugga-svälg-spring luncher är detta något alldeles utöver det vanliga!

En gång förut denna termin har jag provat att äta på stan. Det var också lunchbuffé och kanske på stans finaste ställe, men personen jag lunchade med försökte mata sin bebis samtidigt som hon försökte prata med mig och de andra lunchgästerna irriterande sig på att det stod en barnvagn i vägen och jag satt och funderade på om jag skulle hinna tillbaka i tid och om jag var tillräckligt förbered på lektionen. Inte särskilt glamoröst, nej.

Onsdagkvällen tillbringade jag hos frisören i 2½ timme för att skaffa helt ny frisyr – behövde lite förändring, och göra nya slingor.

Torsdag kväll gick jag och min syster, som var hemma från Lund, ut och åt jättegod middag med ett glas vin och tittade på fixade människor (däribland Babsan) som gick förbi på röda mattan utanför fönstret, och blev fotade på väg in till bion. Helt klart ordentlig vardagslyx! Middan då främst, menade jag för min del.

Helgen, den är värd ett helt eget bloggentry, minst…

Inga kommentarer: