onsdag 7 november 2007

Definition av Glamor

Tänkte att mitt andra entry på denna blogg skulle utgöras av en definition av ”Glamor”.

Wikipedias definition av "Glamour":
Originally, a "glamour" was a spell cast over someone, particularly to change how things appeared to them. The primary modern meaning of the word relates to fascination, charisma, beauty, or sexual attraction. People, or their lifestyles, can be described as glamorous.

Googlar man på ordet ”glamor” får man 1 500 000 träffar. Googlar man på ordet ”glamour” får man 45 200 000 träffar! Glamour är poppis.
De första glamorträffarna (jag har inte kollat upp alla) utgörs av till exempel webbsidor till tidningar, butiker, hotell som säljer/innehåller/förmedlar glamor på något sätt.

Träff nummer 4 – "Domestic Glamor” gillar jag bäst (av de jag kollat upp alltså). Den beskriver the “everyday life of a stay-at-home mom with an overactive 5-year old”. Glamor at home, alltså.
Min sida kommer också att handla om glamor at home – men främst om glamour på jobbet. Eller kanske avsaknaden av glamour. (Att jag blandar stavningarna beror på att båda finns i det engelska språket. Det är valfritt hur man vill stava. Älskar btw sånna ord. Varför har inte svenskan fler sådana ord?).
Rubriken på min blogg kan således även ses som ironisk. Jag är en ung tjej på jakt efter glamour i mitt liv, samtidigt har jag valt kanske ett av de mer oglamourösa yrkena som finns – läraryrket. I min stressade, ouppskattade, dåligt avlönade vardag är det svårt att känna sig glamorös. Att jag sedan bor i en norrlands småstad gör ju kanske inte saken lättare.
Jag gör dock mitt bästa. Man har alltid valet att se på sin tillvaro från två sidor. Positivt eller negativt. Som glamourös, eller väldigt oglamourös. Jag försöker välja det första. Till exempel: just nu sitter jag och äter ugnsgratinerade rotsaker och lax med bacontäcke som min man har lagat åt mig. Väldigt glamoröst på en onsdag! Å andra sidan hade han glömt köpa ingredienserna till romsåsen vi brukar göra till, så i själva verket blev maten lite torr och ganska osalt. Rätt oglamorös om man så vill, men igen jag väljer det första. Oftast i alla fall.

2 kommentarer:

Anonym sa...

du måste bestämma dig för EN stavning av ordet.

Glamour Teacher sa...

Nej jag vägrar! Vägrar vara korrekt, vägrar vara perfekt, vägrar rätta in mig i ledet! :)