tisdag 7 april 2009

Är det inte det ena så är det det andra

Det rådde en rätt så hätsk stämning igår kväll under städningen. Det var precis mittemellan förfasande och roande. En del lärare ville slänga allt möjligt och andra lärare ville spara precis samma saker. Jag råkade blanda mig in i en pågående diskussion med denna fråga: ”Är det här samma material som finns i skåparna där ute?”. Då blev jag åtryten, citat: "Skåparna" heter det minsann inte! Det heter "skåpen"! Här finns kopior på allt som finns där ute för där försvinner det hela tiden. Vill ni slänga det här och då göra era egna facit kanske? slutcitat. När jag senare upprepade det med skåparna för en av kollegorna som försökte slänga material svarade hon att ”Det heter det ju när man bor här uppe”.
Rätt eller inte. Norrländska eller inte, men vem skulle på fullaste allvar säga till en annan kollega på skarpen som använder ordet ”skåparna”. Det kan bara finnas en.
Sedan tassades det omkring en hel del och den vanligaste kommentaren som hördes var ”Jag vågar då inte slänga det där”.

Middagen blev trevligare än väntat tills dess en skolledare kommer förbi och vill att någon av oss ska läsa upp provmaterial för en elev morgonen efter. Efter det blev det ganska dåligt stämning (igen) och jag tycker personligen att det är respektlöst och oförskämt att komma och be om det kl 17:30 mitt i en trevlig middag. Ingen av oss har arbetstid längre än till 17:00 och gemensamma middagar är inte särskilt vanligt förekommande.

Vid 20:00 fick jag avvika hem för att ta en allergitablett för jag började känna av läpparna igen, vilket tyvärr inte hjälpte.

"Är det inte det ena så är det det andra" sammanfattar det hela ganska bra.

I eftermiddag ska jag dock på massage. Tröst-massage. Jag har redan tröstätit choklad. Buuuu.

1 kommentar:

Little Miss Splendid sa...

"Det kan bara finnas en:" Alltså, jag skrattar högt :)