tisdag 18 november 2008

ung OCH vacker, typ.

en av mina kollegor berättade vad två av hennes elever hade sagt om mig som var ute och vandrade utanför vårt arbetsrum under lektionen . jag frågade dem om de skulle in i mitt arbetsrum eftersom den ena stod och höll i handtaget.
"Alltså såg du hon, läraren. hon var ju snygg, men ändå lärare ju" var kommentaren. man tackar och bockar. varför är det en vedertagen motsägelse?

en av mina klasser som hade en av mina tre (!) år äldre kollegor i fjol hade haft som kommentar på utvecklingssamtalet "hon nya engelskläraren är ju mycket yngre än vår förra". jag vet inte vem av jag eller hon som ska ta det som en förolämpning, jag eller hon? jag är 27, hon är 30. antingen ser jag väääldigt ung ut eller så ser hon äldre ut än vad hon är. lite åt båda hållen kanske. dra ifrån 2 och lägg på 5 så blir det ju en skillnad på 10. men det är ändå lite i lärarsammanhang.

igår gick vi och fikade några stycken på det supermysigaste stället som finns i den här staden (jag vill säga i det här landet, men vet inte om jag har belägg för det), där de hade julpyntat från topp till tå. vi pratade om semestrar och solbehov och jag berättade att min mamma fyller 50 i januari och att vi ska åka med familjen till Mexico för att fira henne. konstaterade som så många gånger tidigare att de jag fikade med snarar är i min mammas ålder eller tio år äldre och kände mig som en lillunge. ungefär som när jag i fredags ropade på Ica - mamma har du hunnit betala när jag kom och vifrade med några muffins. då vände sig två av mina elever som så klart stod bakom henne i kön om. så klart.

för att motverka min låga ålder och känna mig auktoritär har jag idag kört på maktattribut fullt ut. jag läxade upp mina elever om att ställa i ordning bänkar och stolar efter sig och att inte klottra tavlan full och sedan inte sudda den innan lektionen börjar, iförd skor med klackar som låter högt när man går, glasögon och pekpinnen (!). avslutade med "Är det förstått?!". "Ja!" svarade alla i kör. så det verkade ge effekt.
får se hur långvarig...

Inga kommentarer: