onsdag 12 december 2007

Stresshanteringskurs

Jag fick plats på stresshanteringskursen! Var precis på den första träffen! Mycket intressant, verkar bli jättebra! Kul också (eller ja, det beror på hur man ser det) att en kompis till en kompis var där också. Blir kul att få lära känna henne mer! Det känns bara väldigt stressigt att få in träffarna + individuell coaching en gång i veckan per telefon i mitt pressade schema, där tiden som den har varit, inte räckt till… Ironin skrattade mig i ansiktet igår när jag stressade på som en idiot för att hinna gå på stresshanteringskursen idag…

Min mentor sa i måndags - Det bli intressant att se när du har varit på kursen om det är fler unga snygga lärare där. – Jag tror det, sa hon. – Jag tror att det är jobbigt att vara ung och snygg. Med facit i hand kan jag i alla fall rapportera att det var more or less fyra av tio. Eller i alla fall två av tio, och då har jag räknat in mig själv J De andra två som kan kvalificeras som ”unga och snygga” var inte lärare. Tror att vi totalt sett var fyra av tio lärare. Intressant. Vad som dock var betydligt mer intressant var att vi var tio kvinnor! Tio av tio kvinnor! Och jag är inte speciellt förvånad. Tror inte jag känner en enda konstant stressad kille/man. Möjligen en, som måste tro att han är oövervinnelig och helt orealistiskt tror att han kan ha hundra fritidssysselsättningar och jobba heltid.
Utan att generalisera alltför hårt och trampa alltför många på tårna tror jag ändå att kvinnor har mer krav på sig själva och fler sysslor att hinna med, och göra bra. Och som vår Stress Coach sa – Vi kvinnor har ju den där simultanförmågan som inte alltid är särskilt bra för oss själva.
Nej, nu ska jag ta och hantera min stress genom att RÄTTA!

1 kommentar:

Anonym sa...

Det handlar om att mäns enda stressfaktor är jobb. Och då pratar jag inte om att han blir stressad av att jobba utan att om han har jobb. Så den troligaste anledningen du hittar en man som är stressad är en man som är arbetslös med familj (försörjningsplikten). Kvinnor har så mycket mer plikter.