lördag 12 januari 2008

Remember the Summer of ’69?

I veckan har jag insett det – jag är gammal! Jag gick igenom rätta svaren på ett prov inehållande Genetiv med några elever och en mening skulle vara ”Do you remember the summer of 1996?” Jag hade dragit till med en sommar som de kanske skulle kunna minnas (först hade jag skrivit -86, men ändrade mig snabbt). De hade missat ”of” före 1996 och jag förklarade för dem att meningen måste innhålla en of-konstruktion. Som låten ”Summer of ’69”. Känner ni till den? Med Bryan Adams? ”Va, vem, näe”. ”Är det den där gamla gubben utan hår?” fick jag till svar. ”Är det han som sjunger i Björnbröder?” Nej det tror jag inte, sa jag i chock.
Hur kan de inte veta vem Bryan Adams är?? Han var ju en av min uppväxts största sångare! Hur många gånger har man inte lyssnat på ”(Everything I Do) I Do It For You”?? ”Han var i alla fall stor på 80-talet och hade en hit som hette ’Summer of ’69’” upplyste jag dem om. De tittade på mig med stora förvånade ögon ”80-talet?? Jaja…”.
Jag hade lika gärna kunnat sagt 20-talet. Det hade inte gjort ngn skillnad för dem. Det är ju hur läääänge sedan som helst.

Inga kommentarer: