onsdag 24 mars 2010

Nationella prov och djurkadaver

The all so glamourous teaching vardag.

Idag har jag haft muntliga nationella B-kurs prov hela dagen i skolans strategiskt sämst placerade grupprum.

Varför då?

Jo för att alla andra hann boka andra rum före mig och jag tycker att det har fina lila buntade stolar så jag brukar tänka att det är fint (Med kommunala mått mätat alltså). Det kunde det vara

OM någon bytte ut jättelinjalen (?) från 70-talet som hänger på väggen.

Och praktiskt kunde det vara

OM någon satte dit en tröskel eller gummilist runt dörren så att den inte skallrar (den har en stor glasruta) så fort någon rör sig ute i korridoren, vilket är hela tiden.

Och OM viktiga saker inte förvarades i rummet innanför så att alla som ska hämta grejer där först måste gå igenom grupprummet för att sedan låsa upp nästa dörr till förvaringsrummet innanför.

Jag skrev ut en lapp och satte på glasrutan:
STÖR EJ
NATIONELLA PROV
PÅGÅR
Efter det kom någon in tre gånger ändå.

Första gången var kanske värst, då kommer naturkunskapsläraren in med en blodig bricka med blodiga kohjärtan på. Hello?! Tur att man spelar in proven för jag har då ingen aning om vad eleverna pratade om efter det...

You see I happen to have a thing for dead animals.
The thing is I DON'T LIKE them. Varken hela eller i delar.
På vägen hem råkade jag nästan trampa på en död duva på gatan också.
Huvva.

Jag vill inte egentligen klaga på mina kollegor, så klart fattar jag att kemikalier och djurdelar måste in i kylskåpet asap. Det jag klagar på är att om man har bokat så har man ju bokat eller hur?! Då innebär det UPPTAGET. Eller jag kanske har fel. När jag försöker slå upp ordet i SAOL på webben står det:

Boka: bokföra; beställa plats på flygplan mm. 2. Krossa malm.

Vad innebär "beställa plats"?

Kan man inte beställa plats och då ingår lungn & ro automatiskt? Inte när det gäller flygplan kanske. Men nationella prov tänker jag är som en annan sak. Det förutsätter lixom lugn & ro.

Nu ska jag gå och slå upp boka i ordlistan i bokhyllan och sen ska jag skaffa mig lite egen lugn & ro och bli på bättre humör.

Vi hörs då.

Inga kommentarer: