onsdag 21 maj 2008

Plastic fantastic

Jag köpte en typpåse till min mamma idag som hon ska få i mors dagspresent. (Hoppas hon inte läser det här!) På tygpåsen står det "This is not a plastic bag".
Jag har köpt en åt mig själv tidigare. Jag gillar att försööka vara lite miljövänlig ibland. Eller i alla fall ge intrycket av att vara det. Jag köper ekologiska och rättvisemärkta och kravmärkta produkter ibland. Som för att döva samvetet kanske. Men den här påsen köpte jag nog mest för att jag är less på att alltid ha med mig lunchen till jobbet i en skrynlig gammal icakasse. Och när jag såg den här stylish tygpåsen tyckte jag att det vore en perfekt matlådspåse!

Det ironiska med det hela var i alla fall att jag kom på mig själv efteråt glatt svingandes med plastpåsen i handen som jag fick för att stoppa tygpåsen i!! !

Jag har en kompis som ofta brukar dissa plastpåsar i butiker för att vara miljövänlig och jag har försökt anamma hennes tänkande. Men ofta slutar det med att jag låter expediten ge mig en plastpåse, eftersom jag tycker att de ofta är rätt snygga och de kan vara rätt användbara. Till matlådan till exempel. Bäst är det så klart när man handlar i butiker som använder papperspåsar. Då behöver men inte ha lika dåligt samvete. I alla fall inte om man återvinner dem. Men ändå, plastpåsar är bra att ha!

Inga kommentarer: