söndag 15 januari 2012

Könsroller ftw

Köpte lilla dockan en docka på second hand. Har egentligen inte förstått grejen med dockor riktigt. Jag förstår inte riktig vad man ska göra med dem riktigt. Jag gillar mjukisdjur, tåg, bilar, och sånt man kan bygga ihop. Det känns enkelt. Safe. Politiskt korrekt. Att låta sin dotter leka med bilar. Men jag ser ju när man är hos andra att hon gillar dockorna. Hon gillar ansiktena tror jag. Precis som på mjukisdjuren. Så hon fick en. Man får väl bidra till bevarandet av könsrollerna. Sen ska hon väl ha dockvagn och dockhus och lekstuga också. Fine. Jag får väl leka dockhus med henne. Men sånt där hör till barngrejer som jag inte förstår mig på. Vad ska man säga egentligen? Jag kan inte med det där med rollekar. Tänk om man säger fel saker. Det är ju så jobbigt att leka/fostra politiskt korrekt. Hur man än gör är det väl fel. Att jag klär henne i rosa och klänningar VET jag befäster könsroller. Det är lixom så obvious att det nog inte gör så mycket skada. (Fast det ska hon säkert revoltera mot med någon emoperiod). Det är värre med det där som styr HUR man ska VARA. Då är man ju en DÅLIG mamma. Om man rolleker för ensidigt. För traditionellt.


Second hand är för övrigt också något som jag har ganska svårt för överlag. Möbler ok, porslin funkar, men i övrigt, helst inte. Men det hade öppnat en ny barnbutik i stan som säljer nya kläder och även begagnade så jag tänkte jag skulle kolla in den. Och dockan var som ny faktiskt. Och just efter gick jag in på Åhlens och hittade exakt samma dockor på hyllan och insåg att jag hade sparat 55 kr. Christmas gift gone bad? Så då hade jag råd med ett tåg tänkte jag.


5 kommentarer:

Mari sa...

Jag tycker det är konstigt med detta Styrande överhuvudtaget. Ser man till att flickorna leker med bilar istället för dockor o vise vers så "styr" man ju lika mycket ? Mina barn har då valt själva vad de vill leka med o det har både funnits dockor o bilar i huset. Sen hittar man nog sina roller själv när man blir vuxen även om föräldrarna skulle "styra fel" Hos oss är det Krister som står vid spisen o jag som har ansvar för "ekonomin" att räkningar betalas osv. Sen får väl andra göra som de vill =) Känn lugnet tror problemen kan uppstå om man försöker medvetet styra åt ena eller andra hållet. Bäst låta "naturen" ha sin gång =)

Linda sa...

Jag tror att du misstolkar begreppet rollekar lite. Edvin gillar inte dockor, han gillar bilar - och leker rollekar med dem.

Roller behöver inte vara mamma, pappa, barn. Det kan vara andra saker som relaterar till varandra.

Edvin kör race med sina bilar "och nu kommer den busiga bilen och knuffas" i och med detta kan man tänka sig att det är en roll för bråk på dagis - eller så är det "bara en lek".

Glamour Teacher sa...

Jag tänkte mer på att tjejer ska leka på ett visst sätt och killar på ett annat. Edvin kan knuffas och busa med en bil men en tjej bör ju leka försiktigt och bära och krama bilen. Det är det jag hoppas att jag inte ska förmedla.

Ljuvliga Linda sa...

Aha, jag tolkade ditt inlägg som att du tyckte det var tråkigt att leka lekar av formen "mamma, pappa, barn". Men så var det alltså inte?

Vad gäller just rollekar (för att bli psykologilärare ett tag) så tycker jag inte man ska lägga sig i för mycket, så länge inte leken är destruktiv på något sätt. Barnen leker lekar för att öva sig i verkliga situationer alternativ för att älta tidigare situationer. Så, om man ser det så så kan man nog känna lugnet om ungen kramar sina dockor/bilar/böcker/pennor etc. Blir det genom leken synligt med känslor av utanförskap, mobbning eller andra negativa känslor bör man väl hellre lägga sig i.

Att jag skrev att Edvin "busar" med bilar var mer ett exempel. Han kan lika gärna ge namn åt sina bilar - ofta heter de som hans kompisar - och sedan kan de leka samma saker som de har lekt på dagis. Bilarna kan äta lunch eller leka kurragömma eller så kan de vara ovänner och bråka med varandra. Så: bilarna kan representera människor eller andra saker.

Men som sagt, oftast är jag mamma och inte psykologilärare. Så, oftast tycker jag att lekar är lekar och väger inte in så mycket annat i dem.

Och, jag tycker att det är astråkigt att leka traditionella lekar med leksaker oavsett om det är dockhus eller bilgarage. Jag gillar att pyssla och bygga kojor.

:)

Glamour Teacher sa...

Kanske lite tråkigt men mest svårt. Men som du säger behöver man kanske inte lägga så mycket i det. En lek kan ju bara vara en lek men jag tänker att det negativa är om man styr HUR de ska leka, medvetet eller omedvetet. Men men. Man behöver väl inte vara pedagog hemma.