söndag 9 maj 2010

Stockholm i mitt hjärta

Ligger lite efter med glamourrapporteringen. För två helger sedan var det tjejhelg i Stockholm där våren så klart hade kommit en bit längre på väg. Jag och Britta bäst i världen bodde på hotell, shoppade, gick på musikal drack vin och åt god mat, mötte upp med några andra Skelleftebrudar och dansade på Berns där vi fick gratis drinkar. Rätt bra Glamourfaktor får jag säga. Några icke-glamourfaktorer angående samma helg kan dock nämnas: jag tog flygbussen in till City och blev ståendes just utanför Aranda eftersom bussen körde fast under en skylt som hade fallit ner över vägen så vi fick sitta kvar i bussen och vänta på brandkåren. Jag var jätteförkyld och drack varannan Eshinasea. Utanför Berns var det överfullt med poliser och strejkvakter som försökte övertala oss att gå någon annanstanns eftersom Berns tydligen inte följer några regler för anställning och så vidare. Men what can one do? De andra brudarna var ju redan där inne. Inte humörhöjaren riktigt dock. Sedan efter en dryg halvtimme i kön som inte hade rört sig ett dugg, slog det mig att det verkligen bara var invandrar i kön och då slog det Britta att det kanske var just därför kön aldrig gick frammåt men folk fick ändå komma in från andra håll och kanter. Detta är något jag verkligen verkligen stör mig på med Stockholms uteliv, att de inte tillämpar vanligt hederligt svenskt kösystem. Men eftersom man har varit med förr (ja, typ en gång på Café Opera, dock var det inte lika invandrartätt den gången utan bara kanske fula-människor-tätt?)och vet hur det funkar och främst tänker på sitt eget väl och ve skrek jag inte "Rassevakter" utan rättade mig så klart efter de gällande Stureplansreglerna och viftade med min vita arm och mitt långa blonda hår och då plockade en vakt ut oss ur kön och vi fick gå igenom en öppning i staketet och in genom entrén på sidan av kön, som alla andra svenska blondiner och brats. Väl inne råkade en bartender spilla en drink på mig så vi fick två gratis Cosmos, vilket var helt ok med mig eftersom drinken träffade av mitt svarta linne, inte min ljusa kjol så det syntes inte ett dugg, men hey man är väl en drama queen när det behövs ;)

Inga kommentarer: