torsdag 4 februari 2010

Snygg OCH osminkad

På torsdagar kan man ibland om man har tur se den osminkade sanningen på jobbet. Vi har arbetslagsträff kl 8 och jag är som känt inte särskilt morgonpigg, så frukosten tar jag med mig och ibland även sminket. Idag hann jag inte heller sminka mig innan och glömde borsta tänderna (!) och skulle hem direkt efter mötet så jag tog inte ens med mig något smink (tandborsten tänkte jag inte på). Väl där blev jag tursamt nog påmind av mina kollegor (vad vore jag utan dem?? -mer förvirrad. yes! och helt fel) att jag skulle vara provvakt. Så det blev en hel förmiddag på jobbet utan smink och med oborstade tänder. Bara att gilla läget. Men det kändes inte helt obekvämt faktiskt. Man är ju inte sitt "vanliga jag" men så illa är det ju inte heller. Det finns ju tuggummi :)

Har känt att jag absolut inte kan gå till jobbet utan smink men torsdagsmornarna har långsamt luckrat upp denna bestämmelse.

Nu delar ni upp er i två läger: ni som tycker "nu håller hon på att slappa till sig alldeles på tog för mycket" och ni som tänker "sund inställning. smink är inte det viktigaste och sååå ofräscht är det väl inte att inte borsta tänderna, du gjorde det väl kvällen före (ja det gjorde jag)". Själv vet jag inte var jag står. Jag håller på båda sidorna. Här utlovas uppryckning men jag kan ändå konstatera att jag är rätt snygg även utan smink mot bakgrund av följande av dagens händelser.

Händelse 1: Några av eleverna jag ska vakta sitter utanför klassrummet. Sitter ni här?! säger jag. Jag ska ju vakta er om en kvart. Vi är klara svarar de. Men ska du vakta oss då kan vi gå in och sätta oss och skriva mera.

Händelse 2: Några elever jag inte undervisar sitter ute i korridoren, jag går förbi osminkad och med ytterkläderna på. En elev säger till en annan "Skärp dig nu S_______ och titta i boken och inte på...".

So I do alright without make up I think ;)

Inga kommentarer: