lördag 31 oktober 2009

konstutställning, kalas, terapi, premiär, alla helgons dag & halloween

Igår besökte jag Pinax och Monica Bloms konstutsällning. Hon är så duktigt! Den här vill jag ha! Den heter Ängel men ser lite ut som Prinsessan på ärten. I like! Eller varför inte Huset med den blå dörren. Jag har ju en thing för hus, halverskt uppväxt på landet som jag är.

Träffar numera också en "schrink" för att förstå mig själv bättre - det är väl lite Hollywood Glamour eller hur? Så det gjorde jag också. Sedan (tröst?)åt jag killer cup cakes på födelsedagskalas. Säkert 1500 kalorier styck. Måste börja mitt nya liv snart! Men idag är det inte läge.

Därefter besökte jag nya baren och restaurangen Coasters som hade öppningskväll! Jätteroligt att det händer något här i stan. Men jag var kanske inte jätteimponerad. Det såg ut lika dant som det förra stället på samma ställe fast med en ny röd/vit/svart tapet. Var var de röda 50-tals båsen? Det var trångt och ganska barskrapat i baren redan kl 22 = en lyckad kväll för dem. Jag föreslog att de skulle åka på Statoil och köpar mer öl, men den idén tyckte de nog var dålig. De tänker inte riktigt som grekerna tydligen. Folket var trevligt i alla fall, hade många av mina favoriter där och några av oss gick sedan vidare till Balzac. Där var det inte riktigt lika trångt. Men mera utklätt. Jag förstår inte varför man går ut med en brun påse på huvudet?

För dagens glamourfaktor står fika med hockeyfruarna. Jag nestlar mig in i stans fina kretsar :) Måste leta fram den perfekta outfitten som sedan också funkar i kyrkan, på kyrkogården och för smörgåstårta med mormor. Det lär inte bli en brun påse eller djävulshorn i alla fall! Saknar min morfar lite extra en dag som denna :( Men vet inte riktigt var jag står i den här Alla helgons dag vs Halloween-frågan. Förstår poängen med en dag då man minns sina döda nära och kära extra mycket, men varför heter den "Alla helgons dag"? Och varför tycker vi att det är ok att klä ut sig till häxa till påsk men inte den sista oktober?

3 kommentarer:

Mari sa...

Räknas hockeyfruarna till stans "fina kretsar" ??
Är det "okej" klä ut sig till häxa på påsk ?? Det har aldrig mina barn fått...men det är nog mest för att jag inte gillar "tiggeriet" vid dörrarna =P
Hoppas du hade en bra kväll =))

Glamour Teacher sa...

jag var lite ironisk där, de är ju vanliga människor som alla andra, men du vet ju att man brukar prata om hockey- och fotbollsfruar som lite lyxmänniskor. tv-serien Fotbollsfruar du vet ;) gäller kanske inte här i skellefteå så mycket. påskkärringar har väl mycket mer ansetts söta än häxorna som barn klär ut sig till nu under Halloween.

Little Miss Splendid sa...

Jag roas mest av att folk (särskilt de som aldrig har satt sin fot i USA) beskyller samma land för att ligga bakom dessa "hemska" utstyrslar. Alla som firat Halloween "over there" vet ju dock att de allra flesta inte klär ut sig till något läskigt, så det är ju snarare svenskar som valt att ta skräcktemat ett steg längre :) Jag klär i alla fall ut mig med gott samvete, ser ingen direkt konflikt med alla helgons dag. För de mesta sammanfaller de ju inte heller, även om så blev fallet i år.