måndag 16 februari 2009

Misslyckad läppförstoring

Idag är jag hemma från jobbet. Därför sitter jag på pappas jobb och bloggar... Ska återkomma till varför. Var på vårdcentralen imorse. Det känns som att jag har brännskadat läpparna och det ser ut som att jag har gjort en misslyckad läppförstoring. Väldigt komiskt, men just nu är det inte roligt. Verkar vara så att jag är allergisk mot munsårssalvan. Så ju mer jag har smort, desto sämre har det blivit...

När jag ringde och sjukanmälde mig fick två kollegor och min chef leta igenom alla mina grejar efter de blad som mina elever håller på och skriver på, vilka jag samlade in förra veckan. Problemet var att idag hade jag ingen aning om var jag lagt dem. Men de lyckades hitta dem till slut i alla fall. Kändes dock så dääär bra. Måste skaffa mig bättre ordning på jobbet. Men det är ju det att hade jag varit där själv hade jag vetat exakt var de var.

Skulle åka förbi begravningsbyrån med en skorta och slips till morfar imore vilket jag kom på just före lunch så jag skyndade mig iväg för att hinna dit före 12 för jag tänkte att de har säkert lunchstängt mellan 12-13. Kom dit 11:56 ,då stod det på dörren lunchstängt 11:45-12:30. Vem har lunch då?? Det hade man aldrig förväntat sig. Så då tänke jag att jag kan ge skortan till pappa så kan han lämna in den på väg hem efter lunchrasten. Men så tyckte jag att det var lika bra att vänta den där halvtimmen till de öppnade igen. Det är därför jag sitter här och bloggar. On my sick day.

1000 kr kostar det här mig. Men läkaren tyckte att jag skulle vara hemma idag och jag har inte ens dåligt samvete. Efter förra veckan har jag inga reserver kvar och har man ett jobb som mitt där en massa människor stirrar på en hela dagarna måste man kunna skämta bort något sådant här och det har jag inga reserver kvar till. Inga skyddsmurar. De tog slut förra veckan när en och samma elev påpekade att jag var orättvis och att det kunde tolkas rasistiskt och att jag såg ut att vara gravid samma dag som jag fick mens (=menssvullen mage) och min morfar dog. Det går inte att gå till jobbet och vara grinfärdig. Inte hur många dagar i rad som helst i alla fall. Därför är jag hemma idag. Och om någon frågar är det läppförstoring - därför håller jag mig som en kändis inomhus och väntar på att svullnaden ska gå ner. Jag har dock inte råd att vara hemma fler dagar så imorgon får jag nog gå dit - Jane lips or not.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Oj...vissa elever är inte lite fräcka! Visst, eleven kunde inte veta att din morfar just dött, men det där lät ju som ren provokation även på en "normal" dag. Orättvis eller för den delen rasistisk är väl kanske några av de sista attribut som man skulle koppla till dig, och sedan NÄR ser du gravid ut? *suck* Försök att inte ta åt dig...den där eleven har ju helt klart problem.

Glamour Teacher sa...

eleven menade faktiskt bara väl. det där är faktistkt en av de elever jag tycker bäst om. men det var helt enkelt inte rätt dag.

Glamour Teacher sa...

har läkarstudenten btw några tips för brinnande läppar? jag kör med xylocainsalva, men det hjälper inte riktigt. är mest rädd för att jag ska få ärrvävnad utanför läpparna när detta har läkt ihop...

Glamour Teacher sa...

tack förresten!

Anonym sa...

Är tyvärr helt novis på det området än så länge. Fråga mig om 2-3 år så kan jag säkert ge ett mer adekvat svar :P

Glamour Teacher sa...

förhoppningsvis har jag inte kvar problemet då :P