söndag 3 februari 2008

Bröllop med vildmarkstema

Bröllop är ju de största tillfällena till glamour i ens tillvaro.
Var bjuden på vigsel i Österjörn igår och därefter till ”bröllopsfest med vildmarkstema. Klädsel: valfri”. Jag var mycket skeptisk. Skulle man ta skinnbyxor och flanellskjorta eller?
Begränsningen i min fantasi gjorde att jag blev totalt överväldigad av det faktum att festen hölls på Svansele Vildmarkscamp. Det var så att när värdarna informerade i kyrkan om att vi för festen skulle förflytta oss till Svansele ville min hjärna inte riktigt greppa vad det till fullo kunde komma att innebära. Så där som när någon berättar något chockerande och man inte riktigt vill tro att det är sant, så att man blockerar det ur huvudet tills sanningen sköljer över en. Då kommer paniken. Som en fördröjd reaktion och man förstår inte vad som händer. Klaustrofobin och döda-djur-fasan tar över och man måste bara ut – ut och andas. Samtidigt som alla andra gick omkring och entusiastiskt sade saker som ”åh så mysigt det är här”, ”helt fantasikt”.
Jag försökte senare självmedicinera mig genom att skriva på min pappas laptop. Ensam i en värld där alla andras verklighet ser helt annorlunda ut. Min mammas kommentar var "jag hade kommit på att detta är ju det perfekta stället för din syster att ha sitt bröllop på, men det går ju inte." Nej, inte när denna systern har stora problem. Eller, nej – inte när denna systern absolut inte är någon vildmarkstjej.

Ens eget bröllop är ju verkligen det tillfället då man får bestämma själv precis hur man vill ha sin egen speciella dag, och man ska respektera varandras val, men man behöver ju inte förstå det.

Bröllop. Glamourpoäng: 150
Bröllop med vildmarkstema på Svansele Vildmarkscamp. Glamourpoäng: -130

Inga kommentarer: