torsdag 14 juli 2011

Glamour Teacher corrects

Alltså, något jag stör mig på så ohyggligt är all denna särskrivning! Allt gott kommer inte från over there. Engelskan har ju snart förstört svenskan totalt. För det måste vara därför. Inte var väl gemene man så dåliga på att skriva förr?! Nu tror vi att allt ska sär! skrivas hela tiden, bara för att engelskan gör det. Men once and for all, inte i svenskan!! ALLT SOM LÅTER SOM ETT ORD SKRIVS SOM ETT ORD! Det spelar ingen roll om det är jättelångt (obs! INTE jätte långt) eller om ditt rättstavningsprogram inte har det inlagt. Man särskriver inte heller utropstecken eller frågetecken eller punkt från sista ordet i meningen. Man särskriver dock procenttecken från siffran. Så 100 %! Inte 100% ! Okej?! Och använd aldrig fler än tre utropstecken. Använder man överdrivet många tappar de sin kraft och det bli snarare motsatt effekt. Det upplevs överdrivet och aningens löjligt. Okej?! Så sluta särskriv så behöver inte du verka dum och jag behöver inte irritera mig.
Published with Blogger-droid v1.7.2

8 kommentarer:

Mari sa...

Ja tänk vad vi kan störa oss på olika saker.Särskrivning o andra stavfel stör mig inte det minsta. Sen håller jag nog för mig själv vad jag stör mig på =)

Elenor sa...

Särskrivning är ju ett språkfel och i varje fall jag som svensklärare bör ju kunna irritera mig på detta otyg, precis som med alla andra språkfel som snabbt ökar. Idag tog norran priset, det blev riktigt komiskt! Sen är det ju så att alla inte ser särskrivningarna och då går de ju inte irritera sig på dem heller;)

Mari sa...

Elenor, när det gäller texter i tidningar osv där de har som jobb att skriva , tycker man ju det borde vara rätt. Då kan nog även jag bli lite störd.

Svägerskan from hell sa...

Du jag hittar några fel som jag stör mig på i inlägget resdrömmar!!!!! Omständlig heter det faktiskt. Och 30-årsdag skriver man ihop!!!! För att inte tala om det saknade s:et i bröllopsdag. SKÄRPNING!!!!!!!!!%%%%

Mari sa...

Ja där ser man ;)

Glamour Teacher sa...

Även solen har sina fläckar.

Agnes sa...

Ni är för söta!!! Men heter det verkligen omständlig???

Toby sa...

Haha, man ska passa sig för att kasta spjut i radhus ;)